صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي

پیش نویس سند


تقویت و ارتقای نظام نوآوری صنایع و محصولات فرهنگی
(اهداف، راهبردها  و اقدامات ملی)
پیش نویس (غیر قابل استناد)
ویرایش بیستم (20/7/94) 
کارگروه تدوین نظام نوآوری در حوزه فرهنگی
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
(مهر 1394)
امام علي عليه‌السلام:
الحمد لله الذى لايموت و لاتنقضى عجائبه لانه كل يوم هو فى شان من احداث بديع لم يكن .
حمد و ستايش ‍ مخصوص خداوندى است كه هرگز نمى ميرد
 و شگفتي‌هاى خلقت‌اش ‍ پايان نمى‌گيرد، چرا كه هر روز در خلق و كارى نو است و موضوع تازه اى مى‌آفريند كه هرگز نبوده‌ است.
emam.jpg
«بسم الله الرحمن الرحیم، خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه‌های عشق و شهادت و شرف و عزت، سرمایه زوال‌ناپذیر آن‌گونه هنری است که باید به تناسب عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی، همیشه مشام جان زیباپسند طالبان جمال حق را معطر کند.  تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی(ص)، اسلام ائمه هدی(ص) اسلام فقراء دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه‌خوردگان تاریخ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد و در یک کلمه اسلام امریکایی باشد. هنر در مدرسه عشق نشان‌دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است. هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسیم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب و در رأس آنان امریکا و شوروی را بیاموزد. » (صحيفه نور، جلد 21، ص 145)
• نقيصه‌ها را همه با هم بايد رفع بكنيم كه در رأس آنها فرهنگ است.(صحیفه نور، ج6، ص94)
agha.jpg
... توصيه‌ى آخر، توصيه به نظام ملىِ نوآورى است. الان اينجا يك خلأيى وجود دارد - و همين خلأ موجب شده نقشه‌ى جامع علمى هم آنچنان كه بايد و شايد عملياتى نشود - و آن عبارت است از همين خلأ نظام ملىِ نوآورى، كه عبارت است از يك شبكه‌اى از فعاليتها، تعاملهاى زنجيره‌اى، در سطحهاى كلان و ميانى و خرد، بين دستگاه‌هاى علمى كشور؛ چه در درون محيط علمى، چه بيرون محيط علمى. يك تعامل اينچنينى بايد به وجود بيايد.
... مهمترين وظيفه نظام ملی نوآوری، رصد، ارزیابی و هدايت جريان دانش و نوآوری در كشور است. 22/5/91
ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با راهکارگذاری های درست و اقدام پیگیر و مستمر و به صحنه آوردن همه ی ظرفیت‌های ملی این عرصه، ممکن نخواهد شد. باز مهندسی ساختار فعالیت ها و مدیریت های فرهنگی با چنین رویکردی لازمه موفقیت در این آوردگاه تاریخی فرهنگی است. شورایعالی باید بتواند همه ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری و منابع انسانی حوزه فرهنگ را متناسب با شرایط پیش گفته، بازآرایی و هم افزا کند.(پیوست حکم دوره جدید فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی)27/7/93
مقدمه:
یکی از اقدامات اولویت‌دار کشور که رهبر معظم انقلاب در پیوست حکم دوره جدید فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 27/7/93، به صراحت بر آن تاکید داشتند: « ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی با به صحنه آوردن همه ی ظرفیت‌های ملی این عرصه » می با شد. افزون بر این، یکی از مفاهیمی که در حوزۀ فرهنگ،  نقشۀ مهندسی فرهنگی کشور بر آن تاکیدکرده است، طراحی یا ساماندهی نظام نوآوری فرهنگی است.
لذا، ضرورت انتخاب رویکرد نظام نوآوری به چند دلیل است: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در ارتباط با نقشه مهندسی فرهنگی، تاکید بر افزایش کیفیت و کمیت محصولات فرهنگی، راهکار های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‏بنیان از طریق ساماندهی نظام ملی نوآوری، نقشه جامع علمی، الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، تمدن‏سازی، هنر و علوم انسانی اسلامی، مقابله با جنگ نرم.
می توان اذعان داشت ساماندهی نظام نوآوری صنایع فرهنگی، می تواند دغدغه های ذکر شده را در یک ساختار و فضای پیوسته، بهم پیوند زند و با نوعی طراحی منسجم با کمک شبکه سازی و هم افزایی، زیست بوم رشد و بستر نهادی توسعه محصولات فرهنگی با کیفیت مطلوب و انبوه را فراهم آورد.
نظام نوآوری، چارچوب تحلیل و سیاستگذاری مطرح و پیشرفته‏ای است که در حال حاضر در جهان مورد توجه ویژه سیاستگذاران حوزه‏های مختلف از جمله صنایع خلاق قرار گرفته، و در داخل کشور نیز به اذعان متخصصین امر، موفقیت این چارچوب در حوزه های دفاعی، سلامت، نانو، اثبات گردیده است. به همین خاطر، نظام نوآوری درحوزﮤ فرهنگی(صنایع و محصولات فرهنگی) نگاه و رویکرد جدید و نوظهوری در این عرصه محسوب می شود که قابلیت تبدیل مفاهیم اسلامی-ایرانی و انقلابی(بومی) را به صنایع ومحصولات فرهنگی بومی، به دنبال خواهد داشت.
لازم به ذکر است که صنایع فرهنگی، موارد متعددی را شامل می شود که، صنعت اسباب بازی، نوشت افزار، بازی رایانه ای، مد و لباس، صنایع دستی، گردشگری، نشر، سینما، موسیقی، معماری، هنرهای تجسمی، تئاتر، طراحی در اولویت الف  و سایر مواردی که به توليد نظام‏مند كالاها و خدماتي كه ماهيتاً فرهنگي هستند و بر افراد جامعه اثر فرهنگي مي‏گذارند، در اولویت ب قرار دارند؛ 

راهکارهای مشترک در راستای توسعه این صنایع، به عنوان یک کل واحد می تواند در ساختار فرهنگی-اقتصادی کشور، تحول آفرین باشد.
متن حاضر، مشتمل بر مقدمه، چشم انداز، اهدف کلان کیفی و کمی، 8 راهبرد و 28 اقدام ملی و نگاشت نهادی، در سطح راهکارهای مشترک صنایع و محصولات فرهنگی می‏باشد.
مصوب شورای معین:
فصل اول: چشم‌انداز نظام نوآوری  صنایع  و محصولات فرهنگی 
با توکل به خداوند متعال و استعانت از قرآن و عترت(علیهم السلام) و با عزم و مجاهدت ملی  در راستای احیا و اعتلای تمدن اسلامی-ایرانی و پیشرفت ملی؛ نظام نوآوری صنایع و محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افق 1414؛

نظام نوآوری سامان یافته؛ با قابلیت تولید محصولاتی منبعث از فرهنگ اسلامی- ایرانی و انقلابی، تعالی‏بخش، تمدن‏ساز، گفتمان‏ساز، برخوردار از مشارکت مردمی، پیشران در توسعۀ قدرت نرم، اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی، پیشتاز در بازار منطقه، با قابلیت تبدیل ایران به قطب فرهنگی جهان اسلام و مورد توجه در جهان؛

محصولات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افق چشم انداز، از چنین ویژگیهایی برخوردار خواهند بود:
اسلامی-ایرانی، انقلابی؛ معرفت‏آفرین، کمال‏آفرین، پاک، اخلاقی، الهام بخش، حافظ نهاد خانواده، هویت‏ساز، مصونیت‏بخش و اقتدارآفرین.
نظام نوآوری سامان یافته؛ مبتنی بر شبکة سامان یافتة به هم پیوستة تمامی افراد و نهادهای مرتبط با تاکید بر ظرفیت و مشارکت بخش خصوصی، سازمانهای مردم نهاد و صنوف، در راستای تبدیل مفاهیم اسلامی- ایرانی به محصولات فرهنگی خلاق، دانش بنیان و هم افزا به مثابة یک کل واحد.
پیشتاز در بازار داخل و منطقه و مورد توجه در جهان؛ جذاب، پویا، متنوع، رقابت پذیر، دستیافته به سهم برتر از بازار منطقه و با قابلیت نفوذ و تاثیرگذار بر مردم جهان.
قطب فرهنگی جهان اسلام؛ کانون جهانی و مرجعیت تولید و بازتولید مفاهیم اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله)و انتشار آن در دنیا از طریق محصولات فرهنگی با تاکید بر ارزش های مشترک.

فصل دوم: اهداف کلان ، کیفی و کمی

1- هدف کلان
دستیابی به نظام نوآوری کارآمد صنایع فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ارتقای کمی و کیفی تولید و مصرف محصولات و کالاهای فرهنگی
2- اهداف کیفی
2-1-گسترش مخاطبان ملی و فراملی(با تاکید بر جهان اسلام) و افزایش رضایتمندی مردم از محصولات فرهنگی بومی؛
2-2-افزایش سهم محصولات فرهنگی دانش بنیان؛
2-3-دستیابی به شبکه تعاملی کارآمد و هم‏افزای داخلی، منطقه‏ای و جهان اسلام؛ در تبدیل ایده، دانش و معرفت به محصولات فرهنگی اقتدارآفرین، استحکام بخش ساخت درونی نظام، معرفت آفرین و جذاب در هرشاخه ‏و بین‏شاخه های صنایع فرهنگی؛
2-4-بهینه‏سازی فضای کسب و کار، زیرساخت و زیست بوم (منابع، نیروی انسانی، محیط نهادی، قوانین، گفتمان‏سازی و سایر موارد) در راستای تقویت شبکه نظام نوآوری محصولات و صنایع فرهنگی اسلامی-ایرانی و انقلابی؛
3-اهداف کمی(تا افق 1414)
3-1-ایجاد حداقل یک نما نام(برند) معتبر جهانی در هر شاخه صنعت فرهنگی؛
3-2- دستیابی سهم محصولات فرهنگی به بیش از 5 درصد از تولید ناخالص داخلی و بعنوان صنعت پیشرو در تحقق اقتصاد مقاومتی؛


فصل سوم: راهبردهای  تقویت و ارتقای نظام نوآوری صنایع و محصولات فرهنگی بومی (اسلامی-ایرانی)
1. رصد و ارزیابی نیاز و رضایت مخاطبان محصولات و صنایع فرهنگی بومی
2. حمایت از نمانام(برند)سازی صنایع و محصولات فرهنگی بومی و تقویت آن
3. حمایت از کارآفرینی، تجاری‌سازی و صادرات محصولات فرهنگی بومی با محوریت بخش غیردولتی و انجام فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی، عرضه، فروش، تبلیغات، بسته‌بندی و غیره در بازار ملی، منطقه ای و جهانی
4. تولید صنایع و محصولات فرهنگی دانش بنیان
5. جامع نگری و هم افزایی درون شاخه ها و بین شاخه های مختلف صنایع فرهنگی
6. ساماندهی، کارآمدسازی و تقویت راهکارهای مالی در حوزه صنایع و محصولات فرهنگی
7. گفتمان‏سازی و مشارکت‏های مردمی به منظور بهبود فضای بازار مصرف صنایع و محصولات فرهنگی
8. بکارگیری، توسعه و ظرفیت سازی کلیه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری صنایع و محصولات فرهنگی در راستای ارتقای کمی و کیفی محصولات و صنایع فرهنگی


فصل چهارم: اقدامات  تقویت و ارتقای نظام نوآوری  صنایع و محصولات فرهنگی بومی (اسلامی-ایرانی)
راهبرد 1
رصد و ارزیابی نیاز و رضایت مخاطبان محصولات و صنایع فرهنگی بومی
 
1. طراحی و استقرار نظام یکپارچه پایش بازار شبکه مصرف کنندگان ملی و فراملی محصولات فرهنگی بومی؛
2. تقویت و حمایت از سیاست پژوهی، آینده پژوهی، آینده نگاری، نیازسنجی، ذائقه سنجی و اثرسنجی در حوزه محصولات فرهنگی بومی با محوریت بهبود رضایت مخاطبان و افزایش سهم محصولات فرهنگی بومی با کیفیت و کمیت مطلوب در سبد هزینه خانوار؛

 
راهبرد 2
حمایت از نمانام(برند)سازی صنایع و محصولات فرهنگی بومی و تقویت آن

 
1.تدوین و اشاعه الزامات نمانام(برند)سازی و جایگاه یابی نمانام(برند)در راستای افزایش هویت و منزلت محصولات فرهنگی بومی با اولویت بخشی به نام و نشانهای ایرانی-اسلامی در فرایند نمانام سازی؛
2.طراحی و استقرار نظام ارزیابی و رتبه‌بندی کیفی آثار، متناسب با معیارهای اسلامی-ایرانی و انقلابی و استانداردهای کیفی و تشویق نمانام های برتر در جشنواره های صنایع و محصولات فرهنگی؛
3.ایجاد بانک طرحهای بومی و خرید آنها از سوی نهادهای فرهنگی به منظور توسعه تجاری سازی آنها و با محوریت رفع موانع قانونی و تسهیل در ثبت حقوق مالکیت فکری در حوزه محصولات و صنایع فرهنگی و نظارت بر حسن انجام آن؛

 
راهبرد 3
حمایت از کارآفرینی، تجاری‌سازی و صادرات محصولات فرهنگی بومی با محوریت بخش غیردولتی و انجام فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی، عرضه، فروش، تبلیغات، بسته‌بندی و غیره در بازار ملی، منطقه ای و جهانی

اقدام ملـی
1. حمایت و راه اندازی مسیرها و مراکز(کریدورهای) تجاری سازی و کارآفرینی در حوزه محصولات فرهنگی، مبتنی بر بازترویج و افزایش رخدادها و برنامه های فرهنگی اسلامی-ایرانی و گسترش و بهره گیری از ظرفیت مناسک، شعائر و مناسبتهای اسلامی؛
2. حمایت از بازارسازی، بازاریابی خارجی و دیپلماسی فعال در عرصه عرضه و فروش محصولات فرهنگی بومی؛
3.برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاهها در بازارهای هدف با محوریت ایجاد شبکه منسجم تبلیغات و بازاریابی محصولات فرهنگی در داخل و خارج و حمايت از شكل‏گيرى بازارهای مشترک با شرکتهای پیشروی خارجی و تسهیل دسترسی به بازارهای جهانی با قابلیت رقابت در عرصه بین الملل با تاکید ویژه بر تجارت محتوا و طرحهای بومی؛

 
راهبرد 4
تولید صنایع و محصولات فرهنگی دانش بنیان

اقدام ملی
1. ارتقای کاربرد علوم انسانی، هنر اسلامی-ایرانی و علم و فناوری در حوزه محتوای بومی و تولید صنایع و محصولات فرهنگی؛ 2.تقویت فعالیتهای تحقیقاتی مشترک و همکاریهای فنی میان صاحبان صنایع با موسسات تحقیقاتی با تاکید بر اکتساب فناوری نوین و ناشناخته در حوزه محصولات فرهنگی؛
3.تشکیل و توسعه کرسی های نظریه پردازی، کانون های تفکر در مراکز طراحی و نوآوری تولید محتوا و محصولات و صنایع فرهنگی و اتصال آن با شبکه فعالان صنایع فرهنگی؛
4.گنجاندن آموزش کارآفرینی هنر و علوم انسانی اسلامی در نظام آموزشی کلیه رشته های مدارس و دانشگاهها، راه اندازی مدارس تخصصی و ایجاد رشته های دانشگاهی مورد نیاز صنایع و محصولات فرهنگی و بازنگری در محتوای رشته های دانشگاهی موجود با رویکرد محتوای اسلامی ـایرانی؛
5.تربیت نیروی انسانی کارآمد و توسعه یافته به ویژه با مهارت تبدیل مفاهیم اسلامی-ایرانی به محصولات و دارای رویکرد اقتصادی و تجاری سازی در حوزه صنایع فرهنگی؛
6. تقویت و توسعه نظام‌مند همکاری دانشگاههای کشور با دانشگاههای بزرگ و معتبر جهانی، به‌ویژه دانشگاههای جهان اسلام در عرصه صنایع فرهنگی؛
7.شمول شرکت‌های طراحی و تولید محصولات فرهنگی، هنر بنیان و فرهنگ بنیان در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اینگونه شرکتها؛

 
راهبرد 5
جامع نگری و هم افزایی درون شاخه ها و بین شاخه های مختلف صنایع فرهنگی 

اقدام ملی
1. راه اندازی، حمایت، توسعه و شبکه سازی" مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده و پژوهشگاههای تخصصی، مراکز رشد، پارک فناوری، مراکز نوآوری، ایده–بازار، فن بازار، موسسات ثبت و بازاریابی ایده، شرکتهای نوپا، شرکتهای مادر تخصصی محصولات و صنایع فرهنگی(هولدینگ)، شهرکهای صنعتی تخصصی و صنایع کوچک و متوسط، شهرهای خلاق و نوآور و مناطق نوآوری بخشی، چند بخشی، فناورانه و ملی" محصولات و خوشه صنایع فرهنگی؛
2. انسجام‌بخشی و هماهنگی شبکه ایده تا بازار و اثرسنجی نتایج فرهنگی ـ اجتماعی درون هریک از صنایع فرهنگی  و بین صنایع فرهنگی و ايجاد فراشبکه و درگاه اطلاعاتی کنشگران صنایع فرهنگی در سطح ملی، منطقه ای و جهان اسلام؛
3. آسیب شناسی، بازنگری قوانین و شفاف سازی و تدقیق اصول، رویکردها، شاخص های ارزشهای اخلاقی و زیبایی شناختی و راهکارهای حاکم بر محصولات فرهنگی با فراهم سازی زمینه های حضور حداکثری ذینفعان، اعم از بخش دولتی و غیردولتی، در فرایندهای برنامه ریزی هوشمندانه صنایع فرهنگی با محوریت شورایعالی انقلاب فرهنگی؛
4. حمایت از تشکیل نهاد ملی توسعه صنایع و محصولات فرهنگی کشور با مشارکت بخش غیردولتی و خیرین؛
 
راهبرد 6
ساماندهی، کارآمدسازی و تقویت راهکارهای مالی در حوزه صنایع و محصولات فرهنگی 

اقدام ملی
1.تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی فرهنگی(بصورت مستقل یا ذیل صندوق نوآوری و شکوفایی فعلی) و تقویت آن با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سرمایه گذار خطرپذیر با حمایت و جذاب نمودن فرصت های سرمایه گذاری داخلی، خارجی و خیرین، تامین از محل افزایش عوارض فروش محصولات فرهنگی خارجی و تبدیل نمودن صندوق به صندوق سهامی عام با قابلیت ورود در بورس؛
2.اعطای یارانه محصولات فرهنگی بومی به مصرف کنندگان و توزیع کنندگان؛
3.کاهش تعرفه قطعات و مواد اولیه در ساخت و تولید محصولات فرهنگی بومی و افزایش نرخ تعرفه و عوارض ورود محصولات فرهنگی خارجی؛

راهبرد 7
گفتمان ‏سازی و مشارکت‏های مردمی به منظور بهبود فضای بازار مصرف صنایع و محصولات فرهنگی

اقدام ملی 
1. ترویج مصرف محصولات فرهنگی بومی، از طریق آگاهی بخشی و تبلیغ محصولات و اطلاع رسانی پیرامون مضرات محصولات غیربومی ناهنجار با محوریت آگاهی بخشی به خانواده ها و برگزاری جشنواره ها و نمایشگاههای ثابت و سایر روشهای عرضه و فروش، بصورت خوشه صنایع فرهنگی؛
2. ایجاد بستر و زمینه مشارکت مردمی، بسیج، سمن ها و شبکه های رسانه های مجازی در تبلیغ محصولات فرهنگی بومی و ساماندهی و بهره گیری از ظرفیتهای مردمی در رصد و نظارت بازار محصولات فرهنگی منطبق  با ارزش های بومی؛
3. تشدید و اعمال تنبیهات بازدارنده برای محصولات فرهنگی غیر استاندارد یا قاچاق، بدون شناسه استاندارد(هولوگرام) فرهنگی؛

راهبرد 8
بکارگیری، توسعه و ظرفیت سازی کلیه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری در راستای ارتقای کمی و کیفی محصولات و صنایع فرهنگی

اقدام ملی 
1. حمایت از توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و فناورانه (اماکن، استودیوهای فیلمسازی پیشرفته، شبکه های داخلی و بین‏المللی در حوزه تولید، توزیع و تبلیغ محصولات فرهنگی، خطوط ارتباطی، موتورهای جستجو و مانند آن) با رویکرد اشتراکی و فرابنگاهی و با فراهم سازی زمینه های حضور حداکثری ذینفعان ؛
2. ایجاد آرشیو ملی صنایع فرهنگی و بانک اطلاعات فعالان صنایع فرهنگی اسلامی ـ ایرانی، با تاکید بر طراحی و تولید به منظور استفاده حداکثری از تجربیات فعالان و مبتنی بر راه اندازی نظام مدیریت دانش ملی، با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی؛
3. ایجاد نظام ملی آمار و اطلاعات اقتصادی صنایع فرهنگی؛

فصل پنجم:نگاشت  نهادی نظام نوآوری صنایع فرهنگی کشور
1- شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاست گذاری، هماهنگی و نظارت کلان بر اجرای این سند را برعهده دارد که از طریق ستاد مشترک "هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی" و "هماهنگی و اجرای نقشه جامع علمی"، اعمال می کند.
2- ستاد نوآوری صنایع فرهنگی کشور که از این پس ستاد خوانده می شود، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استقرار یافته و وظیفه برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت، پایش و تسهیل اجرای سند را در چارچوب نقشه مهندسی فرهنگی کشور برعهده دارد.
3- شورای ستاد عبارتند از:
1-3- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری (رئیس ستاد)؛
2-3-نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس یا نماینده وی؛
3-3- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا معاون مربوطه؛
4-3- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا معاون مربوطه؛
5-3- وزیرآموزش و پرورش یا معاون مربوطه؛
6-3- وزیرصنعت، معدن و تجارت یا معاون مربوطه؛
7-3- وزیر امور خارجه یا معاون مربوطه؛
8-3- دبیر شورای عالی فضای مجازی یا نماینده وی؛
9-3- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یا معاون مربوطه؛
10-3- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یا معاون مربوطه؛
11-3- رئیس سازمان صدا و سیما یا معاون مربوطه؛
12-3- رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یا نماینده وی؛
13-3- رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای؛
14-3- فرمانده سازمان بسیج مستضعفین یا نماینده وی؛
15-3- رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛
16-3- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یا معاون مربوطه؛
17-3- رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران؛
18-3- دو نماینده از ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی؛
19-3- دو نماینده از ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور؛
20-3-  دو نفر از متخصصان صنایع فرهنگی به انتخاب رئیس ستاد؛
21-3-  دو نفر از متخصصان نظام نوآوری به انتخاب رئیس ستاد؛
22-3-  رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یا نماینده وی؛
23-3-  رئیس سازمان تعزیرات حکومتی یا نماینده وی؛
24-3-  رئیس سازمان عقیدتی – سیاسی نیروی انتظامی یا نماینده وی؛
25-3-  نمایندگان اتحادیه ها، اصناف و تشکلهای مردمی به انتخاب رئیس ستاد؛
26-3- دبیر ستاد؛
تبصره1: دبیر ستاد به انتخاب رئیس ستاد و دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به مدت 4 سال منصوب می شود.
تبصره 2: حسب مورد از وزرا و رؤسای دستگاه های مرتبط با دعوت رئیس ستاد و با حق رأی دعوت خواهد شد.
تبصره 3: ساختار تشکیلاتی ستاد، در شورای ستاد تهیه و به تصویب مراجع ذی صلاح قانونی خواهد رسید.
تبصره 4: دولت موظف است بودجه های مورد نیاز ستاد را در ردیف مستقل در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کند.
4 - وظایف ستاد عبارت است از:
1-4- برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت و ایجاد ارتباطات بین دستگاهی، تقسیم کار بین دستگاه ها و رصد اقدامات براساس این سند؛
2-4- بررسی سالانه تحولات داخلی و بین المللی صنایع فرهنگی و ارائه پیشنهاد اصلاحات لازم برای بازنگری و به روزرسانی سند به ستاد مشترک هماهنگی و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی؛
3-4- تهیه و تصویب اسناد راهبردی حوزه های اولویت دار صنایع فرهنگی و ارائه به ستاد مشترک هماهنگی و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی؛
4-4- تهیه و تدوین برنامه عملیاتی برای اجرایی سازی سند در هر سال؛
5-4- حمایت مادی و معنوی علمی، اطلاعاتی، تسهیل گری از شرکت های دانش بنیان و طرح های فناورانه و تجاری سازی آنها مبتنی بر آیین نامه های مصوب در شورای ستاد؛
6-4- ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین دستگاهی برای دستیابی به اهداف این سند؛
7-4- هدایت و هماهنگی منابع و امکانات مالی و سرمایه های انسانی کشور در حوزه صنایع فرهنگی؛
8-4- ارزیابی مستمر و نظارت بر حسن اجرای برنامه های محول شده به دستگاه ها و نظارت بر جذب، تفکیک و تخصیص بودجه و ارائه گزارش سالانه به ستاد مشترک هماهنگی و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی و نقشه جامع علمی؛

5- تقسیم کار دستگاهی:
اقدام ملی       دستگاه مسئول دستگاه همکار فعالیتهای مربوط به هر اقدام بازه زمانی شاخص ارزیابی اعتبارات
1. طراحی و استقرار نظام یکپارچه پایش بازار شبکه مصرف کنندگان ملی و فراملی محصولات فرهنگی بومی؛
2. طراحی و استقرار نظام ارزیابی و رتبه‌بندی کیفی آثار، متناسب با معیارهای اسلامی-ایرانی و انقلابی و استانداردهای کیفی و تشویق نمانام های برتر در جشنواره های صنایع و محصولات فرهنگی؛
3. برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاهها در بازارهای هدف با محوریت ایجاد شبکه منسجم تبلیغات و بازاریابی محصولات فرهنگی در داخل و خارج و حمايت از شكل‏گيرى بازارهای مشترک با شرکتهای پیشروی خارجی و تسهیل دسترسی به بازارهای جهانی با قابلیت رقابت در عرصه بین الملل با تاکید ویژه بر تجارت محتوا و طرحهای بومی؛
4. اعطای یارانه محصولات فرهنگی بومی به مصرف کنندگان و توزیع-کنندگان؛
5. ایجاد آرشیو ملی صنایع فرهنگی و بانک اطلاعات فعالان صنایع فرهنگی اسلامی ـ ایرانی، با تاکید بر طراحی و تولید به منظور استفاده حداکثری از تجربیات فعالان و مبتنی بر راه اندازی نظام مدیریت دانش ملی، با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی؛
6. حمایت از تشکیل نهاد ملی توسعه صنایع و محصولات فرهنگی کشور با مشارکت بخش غیردولتی و خیرین؛
7. ایجاد نظام ملی آمار و اطلاعات اقتصادی صنایع فرهنگی؛
8. ایجاد بستر و زمینه مشارکت مردمی، بسیج، سمن ها و شبکه های رسانه های مجازی در تبلیغ محصولات فرهنگی بومی و ساماندهی و بهره-گیری از ظرفیتهای مردمی در رصد و نظارت بازار محصولات فرهنگی منطبق  با ارزش های بومی؛
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صنایع دستی و گردشگری کلیه دستگاه های عضو ستاد        
1. تقویت و حمایت از سیاست پژوهی، آینده پژوهی، آینده نگاری، نیازسنجی، ذائقه سنجی و اثرسنجی در حوزه محصولات فرهنگی بومی با محوریت بهبود رضایت مخاطبان و افزایش سهم محصولات فرهنگی بومی با کیفیت و کمیت مطلوب در سبد هزینه خانوار؛
2. تدوین و اشاعه الزامات نمانام(برند)سازی و جایگاه یابی نمانام(برند)در راستای افزایش هویت و منزلت محصولات فرهنگی بومی با اولویت بخشی به نام و نشانهای ایرانی-اسلامی در فرایند نمانام سازی؛
3. ایجاد بانک طرحهای بومی و خرید آنها از سوی نهادهای فرهنگی به منظور توسعه تجاری سازی آنها و با محوریت رفع موانع قانونی و تسهیل در ثبت حقوق مالکیت فکری در حوزه محصولات و صنایع فرهنگی و نظارت بر حسن انجام آن؛
4. حمایت و راه اندازی مسیرها و مراکز(کریدورهای) تجاری سازی و کارآفرینی در حوزه محصولات فرهنگی، مبتنی بر بازترویج و افزایش رخدادها و برنامه های فرهنگی اسلامی-ایرانی و گسترش و بهره گیری از ظرفیت مناسک، شعائر و مناسبتهای اسلامی؛
5. حمایت از بازارسازی، بازاریابی خارجی و دیپلماسی فعال در عرصه عرضه و فروش محصولات فرهنگی بومی؛
6. تقویت فعالیتهای تحقیقاتی مشترک و همکاریهای فنی میان صاحبان صنایع با موسسات تحقیقاتی با تاکید بر اکتساب فناوری نوین و ناشناخته در حوزه محصولات فرهنگی؛
7. شمول شرکت‌های طراحی و تولید محصولات فرهنگی، هنر بنیان و فرهنگ بنیان در قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اینگونه شرکتها؛
9. حمایت از توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و فناورانه (اماکن، استودیوهای فیلمسازی پیشرفته، شبکه های داخلی و بین‏المللی در حوزه تولید، توزیع و تبلیغ محصولات فرهنگی، خطوط ارتباطی و مانند آن) با رویکرد اشتراکی و فرابنگاهی و با فراهم سازی زمینه های حضور حداکثری ذینفعان؛
8. راه اندازی، حمایت، توسعه و شبکه سازی" مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده و پژوهشگاههای تخصصی، مراکز رشد، پارک فناوری، مراکز نوآوری، ایده–بازار، فن بازار، موسسات ثبت و بازاریابی ایده، شرکتهای نوپا، شرکتهای مادر تخصصی محصولات و صنایع فرهنگی(هولدینگ)، شهرکهای صنعتی تخصصی و صنایع کوچک و متوسط، شهرهای خلاق و نوآور و مناطق نوآوری بخشی، چند بخشی، فناورانه و ملی" محصولات و خوشه صنایع فرهنگی؛
9. انسجام‌بخشی و هماهنگی شبکه ایده تا بازار و اثرسنجی نتایج فرهنگی ـ اجتماعی درون هریک از صنایع فرهنگی و بین صنایع فرهنگی و ايجاد فراشبکه و درگاه اطلاعاتی کنشگران صنایع فرهنگی در سطح ملی، منطقه ای و جهان اسلام؛
10. آسیب شناسی، بازنگری قوانین و شفاف سازی و تدقیق اصول، رویکردها، شاخص های ارزشهای اخلاقی و زیبایی شناختی و راهکارهای حاکم بر محصولات فرهنگی با فراهم سازی زمینه های حضور حداکثری ذینفعان، اعم از بخش دولتی و غیردولتی، در فرایندهای برنامه ریزی هوشمندانه صنایع فرهنگی؛
11. تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی فرهنگی(بصورت مستقل یا ذیل صندوق نوآوری و شکوفایی فعلی) و تقویت آن با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سرمایه گذار خطرپذیر با حمایت و جذاب نمودن فرصت های سرمایه گذاری داخلی، خارجی و خیرین، تامین از محل افزایش عوارض فروش محصولات فرهنگی خارجی و تبدیل نمودن صندوق به صندوق سهامی عام با قابلیت ورود در بورس؛
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کلیه دستگاه های عضو ستاد        
1. ارتقای کاربرد علوم انسانی، هنر اسلامی-ایرانی و علم و فناوری در حوزه محتوای بومی و تولید صنایع و محصولات فرهنگی؛
2. گنجاندن آموزش کارآفرینی هنر و علوم انسانی اسلامی در نظام آموزشی کلیه رشته های دانشگاهها، ایجاد رشته های دانشگاهی مورد نیاز صنایع و محصولات فرهنگی و بازنگری در محتوای رشته های دانشگاهی موجود با رویکرد محتوای اسلامی ـایرانی؛
3. تربیت نیروی انسانی کارآمد و توسعه یافته به ویژه با مهارت تبدیل مفاهیم اسلامی-ایرانی به محصولات و دارای رویکرد اقتصادی و تجاری-سازی در حوزه صنایع فرهنگی؛
4. تقویت و توسعه نظام‌مند همکاری دانشگاههای کشور با دانشگاههای بزرگ و معتبر جهانی، به‌ویژه دانشگاههای جهان اسلام در عرصه صنایع فرهنگی؛
5. تشکیل و توسعه کرسی های نظریه پردازی، کانون های تفکر در مراکز طراحی و نوآوری تولید محتوا و محصولات و صنایع فرهنگی و اتصال آن با شبکه فعالان صنایع فرهنگی؛
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری          
1. گنجاندن آموزش کارآفرینی هنر و علوم انسانی اسلامی در نظام آموزشی کلیه رشته های مدارس، راه اندازی مدارس تخصصی با رویکرد محتوای اسلامی ـ ایرانی؛ وزارت آموزش و پرورش          
1. کاهش تعرفه قطعات و مواد اولیه در ساخت و تولید محصولات فرهنگی بومی و افزایش نرخ تعرفه و عوارض ورود محصولات فرهنگی خارجی؛       وزارت صنعت، معدن و تجارت          
1. ترویج مصرف محصولات فرهنگی بومی، از طریق آگاهی بخشی و تبلیغ محصولات و اطلاع رسانی پیرامون مضرات محصولات غیربومی ناهنجار با محوریت آگاهی بخشی به خانواده ها و برگزاری جشنواره ها و نمایشگاههای ثابت و سایر روشهای عرضه و فروش، بصورت خوشه صنایع فرهنگی؛ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کلیه دستگاه های عضو ستاد        
1. تشدید و اعمال تنبیهات بازدارنده برای محصولات فرهنگی غیر استاندارد یا قاچاق، بدون شناسه استاندارد(هولوگرام) فرهنگی؛ نیروی انتظامی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان تعزیرات حکومتی