صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


گزارش هفتگی رصد نظام نوآوری صنایع فرهنگی (10 بهمن ماه 1394)


برگزاری جلسه بررسی گزارشات اولیه رصد و ارزیابی عملکرد نظام نوآوری صنایع فرهنگی، سهم قاره¬ها از صنایع فرهنگی و خلاق، آمارهایی از صنعت فرهنگی سرگرمی در ایران و جهان و...
شورای عالی انقلاب فرهنگی از اردیبهشت ماه سال 92، کارگروهی تحت عنوان نظام نوآوری صنایع فرهنگی را شکل داد که به تقویت صنایع فرهنگی کشور، در راستای پیاده­سازی نقشه مهندسی فرهنگی، بپردازد.  این کارگروه پس از انجام مطالعات نظری، میدانی، بررسی چالشها و ارائه سیاستها و راهکارها، اقدام به ترویج و تقویت زیست­بوم نظام نوآوری صنایع فرهنگی کشور مبتنی بر تفکر سیستمی و همکاری شبکه­ای و شبکه­سازی ذینفعان نموده است که اهم اخبار و اقداماتی که به این واسطه در کشور رخ داده و همچنین، رصد عملکرد دستگاههای مختلف، بصورت هفتگی و به شکل هفته­نامه حاضر، اطلاع رسانی می­گردد.
 http://noavari.farhangoelm.ir
 
 
برگزاری جلسه کارگروه نظام نوآوری صنایع فرهنگی با موضوع بررسی گزارشات اولیه رصد و ارزیابی عملکرد نظام نوآوری صنایع فرهنگی
جلسه کارگروه نظام نوآوری صنایع فرهنگی با موضوع بررسی نظام گزارشگیری آماری، رصدی و ارزیابی عملکرد نظام نوآوری صنایع فرهنگی کشور، در محل دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، تشکیل گردید.
 
واردات اسباب­بازی به ایران؛ ٢٥‌هزار و ٤١٨ تن، ٧٢‌ میلیون دلار/ اسباب بازی‌های ممنوعه کدام هستند؟
آنطور که آمارهای کمرگ ایران نشان می‌دهد در ‌سال گذشته ٢٥‌هزار و ٤١٨ تن بازیچه، اسباب‌‌بازی و لوازم ورزش و اجزا و قطعات آن به ارزش ٧٢‌میلیون و ٥٧٣‌هزار و ٢٧٥ دلار به ایران وارد شده است؛ این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه ‌سال ٩٢ از نظر وزنی ٣٦,٢٨‌درصد و از نظر ارزشی ٤١.٦٩‌درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ به‌طوری که فقط در اسفند‌ سال ٩٣، ٢‌هزار و ٨٢٨ تن بازیچه،‌ اسباب‌بازی و لوازم ورزشی و اجزا آن به ارزش ٨‌میلیون و ٦٠‌هزار و ٣٦٢ دلار به ایران وارد شده است.
براساس برآوردهای انجام شده درحال حاضر سرانه مصرف اسباب‌بازی در‌ ایران کمتر از پنج دلار برای جامعه کودک و نوجوان است؛ درحالی‌که ‌این رقم در دنیا حدود ٣٤ دلار، در اروپا ٢٥٠ دلار و در آمریکا بیش از ٣٥٠ دلار است. ضمن آن‌که سرانه مصرف اسباب‌بازی در چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده ‌این محصول در دنیا، حدود شش دلار است. از طرف دیگر براساس آمار گمرک ایران در ‌سال ٩٠، یعنی همان سالی که واردات تعدادی از اسباب‌بازی‌های خارجی ممنوع شد، از ٢١ معبر گمرکی ایران، حدود ٢٥‌میلیون دلار، اسباب‌بازی به ایران وارد شده است؛ یعنی حدودا ٤٤٠ برابر ‌سال ٨١، یعنی سالی که برای نخستین‌بار به ورود اسباب‌بازی در کشور نظارت شد. از طرف دیگر ٩٥درصد واردات اسباب‌بازی در ‌سال ٩٠، متعلق به چین و ٥‌درصد مربوط به دیگر کشورها ازجمله اسپانیا، آلمان و ایتالیا بوده است.
از طرف دیگر براساس آمارهای موجود تجارت اسباب‌بازی سومین تجارت پر سود جهان بعد از تولید مواد مخدر و تسلیحات نظامی است و چین بزرگترین تولید‌کننده اسباب‌بازی در جهان است. توسعه تکنولوژی و گسترش تبلیغات به این بازار، رونق زیادی به آن داده و باعث شده هر روز اسباب‌بازی جدیدی به بازار بیاید. شاخص جهانی مصرف اسباب‌بازی٣٤ و در ایران تنها ٥ است؛ یعنی مصرف سرانه اسباب‌بازی در ایران حدود یک سوم مصرف اسباب‌بازی در آسیا و یک هفتم شاخص جهانی است و فاصله زیادی با نرخ جهانی دارد. اینها همه درحالی است که براساس آمارهای جهانی ایران سومین وارد‌کننده بزرگ اسباب‌بازی در جهان است و حدود ١١‌درصد واردات اسباب‌بازی جهان را در ‌سال ٢٠٠٨ داشته است.
 
علی‌رغم افزایش 14 درصدی بودجه عمومی دولت در سال 95، بودجه حوزه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 78 درصد افزایش یافته است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم افتتاح تالار «قشقایی» مجموعه تئاتر شهر سخن می‌گفت به لایحه بودجه‌ای که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده اشاره و اظهار کرد: بودجه معاونت هنری در سال 95 ، 78 درصد افزایش یافته است در حالی که بودجه عمومی دولت نسبت به سال 94 فقط 14 درصد افزایش داشت.
وی گفت: در این بین 82 درصد بودجه هنرهای نمایشی، 51 درصد بودجه هنرهای تجسمی، 74 درصد بودجه موسیقی ملی، 40 درصد بودجه سینما و 40 درصد بودجه نشریات افزایش یافته است.
 
آمارهایی از وضعیت بخش­های مختلف صنعت فرهنگی سرگرمی در ایران و جهان
طبق گزارشی از سازمان OECD: ارزش صنایع سرگرمی در جهان برابر 1400 میلیارد دلار در سال 2007 بوده است. برطبق معیار یک درصد بودن جمعیت ما از دنیا، حداقل ارزش این صنعت در چهار سال پیش می­باید نزدیک 14 میلیارد دلار باشد که البته طبق برآوردها این عدد نزدیک 2 میلیارد دلار است.
یک مطالعه جدید در اکونومیست حاکی از آن است که تنها صنعت «بازی­های رایانه ­ای» در سال 2008 رقمی معادل 9.5 میلیارد دلار به GDP آمریکا افزوده است.
از طرف دیگر در بخش میزان استخدام ­ها نیروی انسانی و دستمزدها در این بخش صنعتی، در حالی که صنایع دیگر در حال کم کردن نیروی انسانی و هزینه های آنها بودند، تنها در سال 2009 بیش از 32000 نفر بطور مستقیم در 34 ایالت به استخدام تولید کنندگان بازیهای ویدیویی در آمده اند.
درآمد شهربازی­ها در آمریکا در سال 2008 بیش از 14 میلیارد دلار با بیش از 300 میلیون بازدید کننده بوده است. ضمنا شغل پایدار ایجاد شده از کنار وجود حدود 400 شهربازی در این کشور، 500 هزار شغل پایدار و فصلی بوده است.
در محدوده تعریف شده­ ی این صنعت یعنی صنایع چندرسانه­ ای، اسباب بازی و شهربازی، هم ­اکنون در کشور ما نزدیک به 2میلیارد دلار ارزش افزوده در این صنایع وجود دارد و به میزان زیادی نیز قابلیت افزایش دارد. به ­ویژه این صنایع بسیار اشتغال­زا هستند.
در این قسمت، برای روشن شدن جایگاه صنایع سرگرمی در بین دیگر صنایع و نیز بخش­های مختلف خدمات، به بررسی دقیقتر آمارها و شاخص­های مختلف اقتصادی در صنایع سرگرمی داخل کشور پرداخته ­ایم. لذا در جداول زیر نیز آمارهای ظرفیت تولید، میزان تولید، ارزش افزوده و اشتغال در این صنایع آورده شده است. البته قابل ذکر است در بیشتر موارد اطلاعات آماری خوبی در دست نیست و به همین علت بیشتر آمارها تخمین زده شده که روش محاسبه نیز بصورت پانویس برای هر جدول ذکر شده است. ضمنا چون این مقاله در سال 90 نوشته شده که شروع آمارها و تخمین ها از سال 90 به بعد است.


در ادامه تحلیل­ های دیگری از صنعت مربوطه در ایران ارائه می­شود:
به نقل از شهرداری اصفهان: «یک شهربازی با سرمایه­ گذاری حدود 100میلیارد تومان در این شهر ساخته می­شود. این پروژه طبق برآوردها، باعث اشتغال مستقیم 2250نفر خواهد شد.» باید به این نکته توجه کنیم که داشتن یک شهربازی با امکانات رفاهی خوب و جذاب برای شهروندان، تقریبا به مطالبه عمومی در تمامی شهرهای کشور بدل شده است و لذا با ورود در این حوزه و درگیر کردن مناسب بخش خصوصی داخل کشور، علاوه بر رشد GDP بالا و سریع، اشتغالزایی زیادی نیز می­توان تصور کرد.
طبق آمارها و برآوردهای غیررسمی در سال 89، کل فروش صنعت سینما در ایران حدود 250میلیارد تومان بوده است درحالیکه فروش صنعت اسباب بازی حدود 750میلیارد تومان، و فروش صنعت شهربازی حدود 600میلیارد تومان بوده است. البته این آمارها تقریبی هستند و به دلیل نقص منابع آماری، هنوز بازی­های رایانه­ای، فروش شبکه خانگی، شبکه­های استانی و game box ها وارد نشده­اند.
نکته­­ی قابل ذکر دیگر، فرهنگ مصرف بالای اسباب بازی در کشور ماست. برای مثال طبق بعضی از مراجع آماری، ایران سومین وارد کننده­ ی اسباب بازی در جهان است. بطور میانگین در یک خانواده ­ی ایرانی، برای فرزند خود از بدو تولد تا سن نوجوانی 150 عدد اسباب بازی خریداری می­کند.
همانطور که دیده می­شود، این صنایع ظرفیت اشتغالزایی و تحریک رشد اقتصادی بسیار بالایی دارند و در تمام دنیا به صورت یک صنعت پردرآمد و موتور تولید ثروت به آن نگاه می­شود.
 
صنایع فرهنگی و خلاق موتور محرک اصلی اقتصاد کشورهای در حال توسعه؛ سهم قاره­ها از صنایع فرهنگی و خلاق
مدیر کل یونسکو گفت که صنایع فرهنگی و خلاق موتور محرک اصلی اقتصاد کشورهای توسعه یافته و همچنین کشورهای در حال توسعه هستند.
اقتصاد خلاق: «ایرینا بوکووا» مدیر کل یونسکو در سخنانی درباره اهمیت صنایع خلاق و فرهنگی گفت: صنایع فرهنگی و خلاق موتور محرک اصلی اقتصاد کشورهای توسعه یافته و همچنین کشورهای در حال توسعه هستند.
اخیرا سازمان‌های زیر نظر سازمان ملل اعلام کرده‌اند که درآمد 2250 هزار میلیارد دلاری صنایع فرهنگی و خلاق بیش از 3 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل داده و 29.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند که معادل یک درصد جمعیت فعال جهان به شمار می‌رود.
درآمد صنایع فرهنگی و خلاق از درآمد سرویس‌های مخابراتی بیشتر شده و تعداد اشتغال ایجاد شده در این بخش بیشتر از صنایع خودروسازی اروپا، ژاپن و آمریکا است که در مجموع 25 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند. این سهم بالای صنایع فرهنگی و خلاق در اقتصاد جهانی در تازه ترین تحقیق مشترک انجام شده توسط مشترک توسط کنفدراسیون بین‌المللی جوامع مولفین و آهنگسازان و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) در مقر یونسکو در پاریس منتشر شده است.
همچنین، مطالعه جامع انجام شده توسط ارنست یانگ ، "دوران‌های فرهنگی- نخستین نقشه جهانی فرهنگی و صنایع خلاق" تحلیل و تجزیه 11 بخش از صنایع فرهنگی و خلاق در سراسر آسیا اقیانوسیه، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه را نشان می‌دهد که گزیده‌ای از آن به شرح زیر می‌باشد:
آسیا-اقیانوسیه
34 درصد درآمد جهانی صنایع خلاق و فرهنگی.
40 درصد اشتغال با بزرگترین پایگاه مصرف کننده و طبقه متوسط به سرعت رو به رشد.
پیشتاز در عرصه بازی.
در حال رشد سریع در فیلم و کتاب.
اروپا
32 درصد از درآمد جهانی صنایع فرهنگی و خلاق.
25 درصد از مشاغل اقتصاد فرهنگی که ریشه در تاریخ دارد، با پشتیبانی از حمایت عمومی قوی، جمعیت تحصیل کرده زیاد و تعداد بالای سازندگان.
آمریکای شمالی
28 درصد از درآمد جهانی صنایع فرهنگی و خلاق.
15 درصد از مشاغل.
نفوذ بین‌المللی قوی و پیشتازی در عرصه فیلم، تلویزیون، و هنرهای نمایشی.
آمریکای لاتین
6 درصد درآمد صنایع فرهنگی و خلاق جهان.
16 درصد اشتغال.
تلویزیون‌های آمریکای لاتین سفر در سراسر جهان، رقص و موسیقی را نمایش می‌دهند.
آفریقا و خاورمیانه
3 درصد درآمد جهانی صنایع فرهنگی و خلاق.
8 درصد اشتغال.
فرصت‌هایی در زمینه تولید فیلم. تلویزیون، موسیقی. اقتصاد غیر رسمی به عنوان مثال بخش قابل توجهی از عرصه‌های فرهنگی را تشکیل می‌دهد.
 
 
كد خبر:33971
منبع خبر:دبیرخانه کارگروه نظام نوآوری فرهنگی
تاريخ خبر:1394/11/07