صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


گزارش هفتگی رصد نظام نوآوری صنایع فرهنگی (17 بهمن ماه 1394)


اولین کتابچه"رصد و ارزیابی عملکرد نظام نوآوری صنعت سینما"، نمایشگاه اسباب بازی ایرانی-اسلامی، صنعت مدو لباس با 8 میلیارد دلار گردش مالی و 20 میلیارد دلار ظرفیت و...

شورای عالی انقلاب فرهنگی از اردیبهشت ماه سال 92، کارگروهی تحت عنوان نظام نوآوری صنایع فرهنگی را شکل داد که به تقویت صنایع فرهنگی کشور، در راستای پیاده­سازی نقشه مهندسی فرهنگی، بپردازد.  این کارگروه پس از انجام مطالعات نظری، میدانی، بررسی چالشها و ارائه سیاستها و راهکارها، اقدام به ترویج و تقویت زیست­بوم نظام نوآوری صنایع فرهنگی کشور مبتنی بر تفکر سیستمی و همکاری شبکه­ای و شبکه­سازی ذینفعان نموده است که اهم اخبار و اقداماتی که به این واسطه در کشور رخ داده و همچنین، رصد عملکرد دستگاههای مختلف، بصورت هفتگی و به شکل هفته­نامه حاضر، اطلاع رسانی می­گردد.
 http://noavari.farhangoelm.ir
 
 
 
انتشار اولین کتابچه گزارش "رصد و ارزیابی عملکرد نظام نوآوری صنعت سینما"
اولین کتابچه گزارش "رصد و ارزیابی عملکرد نظام نوآوری صنعت سینما" منتشر گردید. در این گزارش، پس از بررسی کلی وضعیت نشر در دنیا و ارائه مقایسات کلی با صنعت سینما در ایران، گزارش رصد شاخصهای این صنعت براساس شاخصهای نظام نوآوری صنایع فرهنگی به ترتیب شاخصهای ورودی، فرایندی، خروجی(عملکردی)، بروندادی و پیامدی ارائه و منتشر گردیده است. 
 
بازی و اسباب­بازی ایرانی در نمایشگاه اسباب­بازی
همزمان با برپایی پنجمین نمایشگاه بازی و اسباب­بازی، صدها اسباب­بازی، طراحی و تولید شده ایرانی و همچنین بازی های بومی مناطق مختلف کشور عرضه می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از ستاد خبری پنجمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی، این نمایشگاه  12 تا 16 بهمن با حضور ده ها شرکت تولید کننده و خدماتی بازی و اسباب بازی، در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.
در پنجمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی ایرانی صرفا اسباب بازی و تولیداتی که متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی طراحی و تولید شده و برای رشد و شکوفائی کودکان مفید است، عرضه می­شود.
یکی از اهداف برگزاری پنجمین نمایشگاه بزرگ بازی و اسباب بازی که همزمان با آغاز دهه مبارک فجر و آغاز جشن های پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود، آشنایی کودکان و نوجوانان با فعالیت آن روزهای کودکان و نوجوانان و همچنین بیان خاطرات روزهای انقلاب و بازی های آن دوران است.
 
با تأیید بانک مرکزی، گردش مالی مد و لباس به ۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد و ما نمی‌توانیم از اهمیت پوشاک در اقتصاد مقاومتی و در ورزش غافل باشیم.
دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس امروز در نشست هم‌اندیشی نخستین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ورزشی که با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ورزش و جوانان و نمایندگان اصناف و تولیدکنندگان لباس‌های ورزشی در محل هتل ملی آکادمی المپیک برگزار شد، گفت: مد و لباس در اقتصاد مقاومتی نیز فاکتور بسیار مهمی است چرا که با تأیید بانک مرکزی مد و لباس ۸ میلیارد دلار در سال و لباس همراه با ملحقات آن نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار در سال می‌تواند گردش مالی داشته باشد که خودباوری، افزایش توان و ظرفیت ملی و خوداتکایی می‌تواند در افزایش این میزان نقش بسزایی داشته باشد.
قبادی خاطرنشان کرد: با شروع فرآیند اهتمام به پوشاک در ورزش اتفاق مهم دیگری نیز خواهد افتاد و آن افزایش ارزش حقوقی و اجزایی است که با موضوع ورزش در ارتباط است. همچنین مالکیت معنوی آثار در حوزه مد و لباس بسیار مهم است که در حوزه لباس‌های ورزشی یکی از حلقه‌های مفقوده موضوع مالکیت معنوی آثار است که خوشبختانه ساز و کار این مسئله پیش‌بینی شده است و در کار گروه ساماندهی مد و لباس نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه لباس ورزشی یک عنصر فرهنگی است، افزود: در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته به خصوص در کشور ایتالیا در تمام زمینه‌ها حتی در زمینه لباس صنعتی پیش از تجاری‌سازی بحث هویت‌سازی را مورد توجه قرار می‌دهند و بحث هویت‌سازی کاری است که باید توسط تمام نهادها دنبال شود. همچنین ترغیب تولیدکنندگان به حضور در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها می‌تواند در معرفی محصولات داخلی مهم و تأثیرگذار باشد.
مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: آمار و اطلاعاتی که داریم نشان می‌دهد ۸۰۰ میلیارد دلار حجم گردش تولیدات در صنایع پوشاک است که تفکیک پوشاک ورزشی و عادی در این گردش تولیدات دشوار است چرا که برخی تولیدات ورزشی در مجامع عادی نیز استفاده می‌شود اما اگر بخواهیم تنها محصولات کشباف و گردباف در تولیدات ورزشی را محسوب کنیم یک سوم از این گردش نقدی را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند.
نصراللهی ادامه داد: ۱۷۰ واحد تولیدی در کشور داریم که قادر به تأمین تولیدات ورزشی کشور هستند و حدود ۵۰ واحد تولیدات خود را با برندهای ورزشی عرضه می‌کنند. در حال حاضر در بخش طراحی که می‌تواند در فروش محصولات مؤثر باشد اختلاطی در نوع تولیدات ورزشی وجود دارد که گسترش استفاده از محصولات ورزشی در این صنعت بسیار تأثیرگذار است.
 
بیست میلیارد دلار سهم سالانه مد دراقتصاد کشور
حمید قبادی در نشست خبری چهارمین دوره جشنواره مد و پوشش اسلامی -ایرانی تسنیم افزود: موضوع سبک زندگی در حوزه مد و لباس یکی از موضوعات مهم در کشور بوده و در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز بیشتر می توانیم به این موضوع توجه کنیم.
وی مهمترین ماموریت کارگروه ساماندهی مد و لباس را به کارگیری تمامی ظرفیت ها و جلب مشارکت طراحان مد و لباس در جهت کاربردی سازی مد و لباس اسلامی-ایرانی عنوان کرد.
قبادی ارتقای قدرت انتخاب مردم در نوع پوشش و لباس اسلامی -ایرانی برشمرد و گفت: شهروندان باید از محصولات و پوششی استفاده کنند که مبتنی بر فکر و اندیشه اسلامی-ایرانی باشد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: اگر در تهران پنج نقطه اصلی برای عرضه لباس های ایرانی اسلامی ایجاد شود، این محصولات مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرد.
قبادی با بیان اینکه اداره کل امور بانوان شهرداری تهران عضو شورای سیاست گذاری پنجمین دوره جشنواره مد و لباس فجر است ابراز امیدواری کرد: این جشنواره تا پایان سال جاری برگزار شود.
وی گفت: شهرداری تهران نهادی است که ارتباط مستقیمی با مردم دارد و با برگزاری جشنواره تسنیم در ارائه مد و لباس اسلامی-ایرانی پیش قدم بوده و می­تواند با بهره­مندی از سرای محلات، مجموعه های شهربانو در سطح مناطق22 گانه شهر تهران ارتباط خوبی با طراحان، خالقان و مبتکران حوزه مد ایجاد کرده و استفاده از مد و لباس اسلامی-ایرانی را بین شهروندان ترویج دهد.
 
پژواک نواک؛ بانک موسیقی ایرانی
تا چند سال پیش دانلود و دسترسی آنلاین به یک بانک موسیقی ایرانی که حقوق هنرمندان را حفظ نماید شبیه یک آرزو بود. در این زمان راه حل یا دانلود غیرقانونی و یا گشتن پی آلبوم‌های رسمی در فروشگاه‌های نه چندان جذاب آثار فرهنگی و هنری بود. اما با برداشته شدن اولین گام‌ها خصوصا توسط بیپ تیونز، مفهوم دانلود برای اولین بار پسوند رایگان خود را از دست داد و بسترهایی برای خرید و دسترسی آثار هنری به صورت قانونی و با حفظ حقوق مولفان پدید آمد.
 
نخست وزیر کره جنوبی در جریان بازدید از مرکز خلاق برای همگرایی فرهنگی در غرب سئول تاکید کرد که صنعت محتوا موتور محرک جدید برای رشد اقتصادی کشور در آینده خواهد بود.
هوانگ کیو آن» نخست وزیر کره جنوبی قول داد تا تلاش‌های لازم برای ارتقای صنعت محتوای داخلی را انجام دهد.  
وی تاکید کرد: صنعت محتوا موتور محرک جدید برای رشد اقتصادی کشور در آینده خواهد بود. صنعت محتوا یک اصطلاح فراگیر است که شامل ناشران، پخش کنندگان رسانه‌ای، تبلیغ کنندگان و شرکت‌های تولید موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و سایر رسانه‌های خلاق می‌شود.
نخست وزیر کره در جریان بازدید از مرکز خلاق برای همگرایی فرهنگی در غرب سئول، گفت: صنعت محتوا موتور رشد آینده کشور ما در همگرایی با رفاه فرهنگی و احیای اقتصادی است. وی افزود: این صنعت فرصت‌های شغلی برای جوانان ایجاد خواهد کرد آن هم در شرایطی که بیکاری جوانان به یک معضل اجتماعی در چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا تبدیل شده است.
نرخ بیکاری برای افراد 15 تا 29 سال در ماه اوت در کره جنوبی به کمتر از 8 درصد رسیده است. این رقم در یک ماه قبل از آن به بیش از 9.4 درصد رسیده بود و این نرخ پایین ترین بیکاری از اکتبر سال گذشته به شمار می‌رود. وی گفت: دولت در حال تلاش برای ایجاد مدل جدید و پیشرو مثل مرکز خلاق برای همگرایی فرهنگی است. در سال 2014، کره جنوبی هفتمین بازار محتوا در جهان به شمار می‌رفته، و2.8 درصد از بازار جهانی را در اختیار داشته است. آمریکا با 32.1 درصد سهم بازار جهانی رتبه نخست را در اختیار دارد. ژاپن، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
سهم ناچیز 8 میلیارد دلاری ایران در صنعت گردشگری
مودودی با اشاره به سهم 1500 میلیارد دلاری صنعت گردشگری در تجارت جهانی، خاطرنشان کرد: سهم 8 میلیارد دلاری صادرات خدمات ایران در این حوزه ناکافی و نامطلوب است؛ این در حالی است که ظرفیت‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی و اقلیمی فراوان در کشور وجود دارد.
معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری «همایش ملی گردشگری ایران در دوران پساتحریم»، گفت: پتانسیل درآمد صنعت گردشگری هم عرض درآمد نفت است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی از برگزاری همایش ملی گردشگری ایران در دوران پساتحریم در اواخر بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت: پتانسیل درآمد ارزی این صنعت هم عرض درآمد نفت است و در شرایط کنونی و با توجه به کاهش قیمت نفت در دنیا، توجه به صنعت گردشگری بیش از پیش ضرورت دارد.
وی با اشاره به مزیت‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت گردشگری ایران، شرایط بعد از تحریم را فرصتی مغتنم برای توسعه صادرات خدمات و از جمله صنعت گردشگری دانست و بر ترسیم نقشه راه این صنعت برای جذب حداکثری گردشگران خارجی تاکید کرد.
 
با حذف 13 رسته از اتحادیه صنایع دستی اصفهان اتفاق می افتد؟ پایه های لرزان شهر خلاق صنایع دستی
پاییز امسال برگی تازه از کسب عناوین و افتخارات برای شهر اصفهان ورق خورد. نشان هایی چون شهرجهانی صنایع دستی و شهر خلاق صنایع دستی همگی مرهون تلاش هنرمندان این دیار است. اما طی چند هفته گذشته اخباری به گوش می رسد که با حذف 13 رسته از اتحادیه صنایع دستی، پایه های این عناوین لرزان شده و حتی احتمال پس گرفتن آنها از سوی یونسکو وجود دارد.
 رشته‌هایی مانند میناکاری، قلم‌زنی، نقره‌کاری و نقره‌سازی از جمله رسته‌هایی است که قرار است ارائه جواز کسب آنها از نظارت اتحادیه صنایع دستی اصفهان خارج شود و بدین ترتیب حدود ۵۰۰ کارگاه مربوط به این رشته‌ها از نظارت اتحادیه خارج و موجب افت پتانسیل اتحادیه صنایع دستی خواهد شد. همچنین، رسته­های نقره کاری و نقره سازی در اقتصاد اصفهان بسیار فعال و درآمدزا برای این اتحادیه است.
كد خبر:34057
منبع خبر:دبیرخانه کارگروه نظام نوآوری فرهنگی
تاريخ خبر:1394/11/14