صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


گزارش هفتگی رصد نظام نوآوری صنایع فرهنگی (24 بهمن ماه 1394)


برگزاری اولین ایده-بازار اسباب بازی، فروش 60 میلیاردی سینما، فروش 2 میلیاردی کتاب، راه اندازی مرکز نوآوری و پارک صنایع فرهنگی، بازار 140 میلیون دلاری بازی رایانه ای
شورای عالی انقلاب فرهنگی از اردیبهشت ماه سال 92، کارگروهی تحت عنوان نظام نوآوری صنایع فرهنگی را شکل داد که به تقویت صنایع فرهنگی کشور، در راستای پیاده­سازی نقشه مهندسی فرهنگی، بپردازد.  این کارگروه پس از انجام مطالعات نظری، میدانی، بررسی چالشها و ارائه سیاستها و راهکارها، اقدام به ترویج و تقویت زیست­بوم نظام نوآوری صنایع فرهنگی کشور مبتنی بر تفکر سیستمی و همکاری شبکه­ای و شبکه­سازی ذینفعان نموده است که اهم اخبار و اقداماتی که به این واسطه در کشور رخ داده و همچنین، رصد عملکرد دستگاههای مختلف، بصورت هفتگی و به شکل هفته­نامه حاضر، اطلاع رسانی می­گردد.
 http://noavari.farhangoelm.ir
 
 
اولین ایده-بازار اسباب­بازی برگزار شد
آیین «نخستین ایده بازار اسباب بازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر» 19 بهمن­ماه در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار شد.
ستاد فن آوری­های نرم و هویت­ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سه طرح معرفی شده توسط هیات داوران در آیین «نخستین ایده بازار اسباب بازی» تقدیر کرد.
دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی در آیین معرفی و تجلی از ایده­های برتر نخستین رویداد اسباب بازی گفت: طرح اولیه ۶۳ ایده برای شرکت در رویداد ایده های اسباب بازی به دبیرخانه دانشگاه امیرکبیر واصل شد که از این تعداد ۲۰ ایده برای شرکت در دوره آموزشی نوشتن طرح کسب و کار انتخاب شدند.
وی هدف از برگزاری این رویداد را بسترسازی علمی روند طراحی اسباب بازی و ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان با هدف رشد و پویایی صنعت اسباب بازی ایرانی عنوان کرد. به نفرات اول تا سوم این رویداد به ترتیب ۱۲ میلیون ریال، ۱۰ میلیون ریال و هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به همراه لوح تقدیر اهدا شد.
صندوق کارآفرینی امید نیز به هشت طرح ایده که به مرحله نهایی این رویداد راه یافته بودند تا سقف ۱۰۰ میلیون تسهیلات با بهره چهار درصدی برای تولید ایده ها اختصاص می­دهد.
این رویداد با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای نظارت بر اسباب بازی، صندوق کارآفرینی امید، دفتر تسهیلات کوچک محیط زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل متحد برگزار شد.
هدف از این رویداد این بود که چگونه می توان با حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه اولیه در صنعت اسباب­بازی، محصولی تولید کرد که بعد از گذشت ۱۸ ماه، دست کم پنج هزار عدد از آن فروش رفته و گردشی معادل سه میلیارد ریال ایجاد کند.
 
فروش 2 میلیاردی کتاب با اختصاص یارانه به خریداران
چیزی نزدیک به دو میلیارد تومان کتاب در کتابفروشی‌ها با طرح یارانه به مصرف‌کنندگان خریداری شده است.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد اشاره به طرحی که در هفته کتاب شروع شده بود، بیان کرد: این طرح به‌رغم اینکه نقطه آغازین آن بود با استقبال فراوانی مواجه شد. گام دوم این طرح از بیست ودوم بهمن ماه تا عید نوروز با نام طرح عیدانه اجرا می‌شود.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی ادامه داد: در این 40 روز مخاطبان می‌توانند با همان تخفیف 20 درصد کتاب بخرند. این ارتباط فرصت آشنایی بیشتر با کتابفروشی‌ها را فراهم می‌کند. ما انتظار داریم این گام دوم همچون گام اول مورد استقبال کتابفروشان و کتابخوانان قرار بگیرد.
پس از او مجید غلامی جلیسه (مدیرعامل خانه کتاب) با اشاره به همین طرح بیان کرد: این طرح از اعلام تا اجرا دو هفته طول کشید. ما از 20 آبان‌ماه فراخوان را برای کتابفروشی‌ها ارسال کردیم. در فاز اول 215 کتابفروشی داشتیم که در این طرح ثبت‌نام کردند. همچنین 105 کتابفروشی را از این سیستم بهره‌مند کردیم.
وی ادامه داد: صد میلیون تومان یارانه به کتابفروشی‌ها اختصاص پیدا کرد. هر مخاطبی که وارد کتابفروشی شود می‌تواند از این تخفیف استفاده کند. طی این طرح 21 استان را داشتیم که از این طرح بهره‌مند شدند. در تهران 32 کتابفروشی و در اصفهان 30 کتابفروشی و در مجموع 14 هزار و 435 نفر از این طرح بهره‌مند شدند که بیشترین سهم را استان‌های اصفهان، تهران و بعد گیلان داشتند.
وی همچنین، با اشاره به مجموع فروش این طرح اظهار کرد: چیزی نزدیک به دو میلیارد تومان کتاب در کتابفروشی‌ها با این طرح خریداری شده است. همچنین، این طرح امکان این را به ما می‌دهد که بتوانیم رصد کنیم که چه ناشرانی از فروش بیشتری برخوردار هستند، کدام نویسندگان پرمخاطب‌ترند و به‌طور کلی کدام کتابفروشی‌ها هستند که مردم از آنها بیشتر خرید می‌کنند.
 
گزارش وِنچربیت: آینده بازار 140 میلیون دلاری بازی‌های رایانه‌ای در ایران روشن است
وِنچربیت در گزارشی نوشت: سود حاصل از بازار بازی‌های رایانه‌ای در ایران، توجه به این بخش را حائز اهمیت کرده است.
پایگاه خبری وِنچربیت در گزارشی به بررسی روند رو به رشد بازار بازی‌های رایانه‌ای و کنسول‌های بازی در ایران پرداخت و نوشت: سود  به دست آمده از فروش بازی‌های رایانه‌ای و کنسول‌های بازی در ایران، در سال 2015 از 140 میلیون دلار نیز فراتر رفت. کمپانی "نیوزو،" بزرگترین مرکز تحقیقات جهان در زمینه بازی‌های رایانه‌ای پس از اعلام این خبر پیش بینی کرد، سود بازار ایران در این حوزه به 167 میلیون دلار در سال 2016 افزایش می‌یابد.
تلاش تولیدکنندگان داخلی در ایران به ساخت کنسول‌های بازی محدود نمی‌شود؛ بلکه در سال‌های اخیر چندین بازی رایانه‌ای را مطابق با فرهنگ و تاریخ این کشور طراحی و تولید کرده‌اند. با توجه به نظارت دقیق نهادهای رتبه‌بندی در ایران، بسیاری از بازی‌های خارجی به دلیل وجود برخی تصاویر و یا مفاهیم مغایر با ارزش‌های ایران، مجوز ورود به بازار این کشور را دریافت نمی‌کنند و در این شرایط بازی‌های تولید داخل شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت.
با توجه به لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، انتظار می‌رود مقامات دولتی این کشور مانع از قاچاق و انتشار بازی‌های رایانه‌ای در سطح بازار شوند. به این ترتیب ایران دارای بازاری سودآور برای شرکت‌های خارجی تولیدکننده کنسول بازی و بازی‌های رایانه‌ای خواهد شد. بازی‌های آنلاین نیز درصورت لغو برخی محدودیت‌های اینترنتی، فرصت بهتری برای عرضه پیدا می‌کنند. در مجموع می‌توان آینده روشنی را برای آینده بازی‌های رایانه‌ای در ایران متصور شد. سرمایه‌گذاری در ایران فقط به بخش‌های انرژی و صنعت محدود نمی‌شود؛ بلکه بازار این کشور از قابلیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.
 
فروش 60 میلیاردی سینماهای کشور در سال 94
رئیس حوزه هنری گفت: از ابتدای امسال تا قبل از بهمن‌ ماه، 60 میلیارد سینمای کل کشور فروش داشته‌ که از این مبلغ 22 میلیارد آن مربوط به سینماهای حوزه هنری است.
رئیس حوزه هنری، اظهار کرد: امید است در سال‌های آینده، باز هم شاهد همکاری‌های صمیمانه در بازسازی سینماهای این شهر باشیم که در این بین مردم نیز در سالن‌های خوب، فیلم‌های با کیفیت و مطلوب ببینند و در حوزه تولید فیلم و نمایش، زمینه‌ای فراهم شود که سازندگان آن‌ها نیز احساس افتخار کنند در واقع فیلم‌هایی در شان فرهنگ ایران باشد.
مومنی‌شریف خاطرنشان کرد: نقش سینمای آلمان در جنگ جهانی دوم و در بازسازی و بازپروری روحیه مردم شکست‌خورده خود زمانی که این کشور حمله کرده و شکست خورده بود و همه دنیا با آن قطع رابطه کرده بودند بسیار موثر بود، بنابراین، در ایران نیز می‌توانیم شاهد این باشیم که افتخارات سینمای ما بر روی پرده‌های سینما قرار بگیرد و در مقابل مردم نیز برای آینده مملکت امیدوارتر شوند. رئیس حوزه هنری افزود: در سال آینده نیز 30 سینما دیگر به سینمای حوزه هنری اضافه خواهد شد که با این تعداد در مجموع 84 سینما زیرنظر حوزه هنری خواهد بود.
وی عنوان کرد: حوزه هنری تا به امروز 117 سالن نمایش فیلم در کشور را دارا بوده که در واقع بیش از یک سوم سالن‌های نمایش در کشور را تشکیل می‌دهد و با وجود شرایط بد اقتصادی با همکاری سازمان سینمایی کشور در موسسه سینماشهر این سالن‌ها می‌توانند به گونه‌ای بازسازی شوند که در شأن مردم ایران باشد.
 
مرکز شکوفایی هنر و پارک صنایع فرهنگی ایجاد می‌شود
به منظور ایجاد و گسترش همفکری و همکاری‌های آموزشی-پژوهشی این تفاهم‌نامه توسط سید محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و غلامرضا اکرمی رییس دانشگاه هنر به امضاء رسید.
هدف از این تفاهم‌نامه، شکل‌دهی و ساختارمند کردن فعالیت‌های اساتید، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و فعالان به منظور تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان فعال و نیز تجاری‌سازی دستاوردها و ایده‌های نوآورانه در زمینه هنر و علوم انسانی و حوزه فناوری‌های نرم و صنایع هنری فرهنگی است.
بر اساس این گزارش، انعقاد این تفاهم‌نامه در راستای ایجاد و گسترش همکاری‌هایی در جهت راه‌اندازی مرکز شکوفایی هنر و پارک صنایع فرهنگی، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی-کاربردی مورد نیاز ستاد و دانشگاه، اجرای سمینارها، کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت، اجرای رویدادهای ایده‌پروری مانند اردوهای کارآفرینی، هم نت‌ها و سایر، راه‌اندازی، تکمیل و تجهیز مجموعه کارگاهی و آزمایشگاهی صنایع فرهنگی و هنری و تألیف و تدوین اسناد و مدارک علمی هنری مورد توافق طرفین و تبادل آنها صورت گرفت.
از دیگر زمینه‌های همکاری ذکر شده در این تفاهم‌نامه انجام داوری، نظارت و بررسی نتایج پروژه‌های تحقیقاتی، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت به منظور ارتقای توان علمی متقاضیان و متخصصان صنایع فرهنگی هنری و مراکز نوآوری و شکوفایی هنر، هدایت و حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی به ویژه در مقطع دکتری در راستای اولویت‌های ستاد، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به منظور توسعه فناوری‌های نوین در حوزه فرهنگ و هنر و همچنین انجام امور مطالعاتی و امکان‌سنجی مورد نیاز است.
همچنین، از دیگر تعهدات این دانشگاه ارائه خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی مورد نیاز به شرکت‌های معرفی‌شده از طرف ستاد، فراهم‌سازی زمینه برگزاری رویدادهای مورد توافق و معرفی دانشجویان و افراد برگزیده به ستاد، همکاری در تدوین اسناد و سرفصل‌های مورد نیاز جهت راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی مورد نظر ستاد، را‌ه‌اندازی مرکز شکوفایی و پارک صنایع فرهنگی در دانشگاه هنر با همکاری و مشارکت ستاد و معرفی و پیشنهاد مجری برای هریک از توافقات ذکر شده است. ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اساس این تفاهم‌نامه به همکاری در راستای راه‌اندازی مرکز شکوفایی هنر، واحدهای نوآور هنری و پارک صنایع فرهنگی در دانشگاه هنر متعهد شد.
كد خبر:34135
منبع خبر:دبیرخانه کارگروه نظام نوآوری فرهنگی
تاريخ خبر:1394/11/21