صفحه اصلي   تماس با ما   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


گزارش هفتگی رصد نظام نوآوری صنایع فرهنگی (1 اسفند ماه 1394)


تطبیق پیش نویس سند ستاد فناوری نرم و هویت ساز با سند مصوب نظام نوآوری صنایع فرهنگی، شبکه منسجم تولید محتوای بومی، استارت آپ علوم انسانی، خرید 140 میلیون دلار بازی رایانه ای و..
شورای عالی انقلاب فرهنگی از اردیبهشت ماه سال 92، کارگروهی تحت عنوان نظام نوآوری صنایع فرهنگی را شکل داد که به تقویت صنایع فرهنگی کشور، در راستای پیاده­سازی نقشه مهندسی فرهنگی، بپردازد.  این کارگروه پس از انجام مطالعات نظری، میدانی، بررسی چالشها و ارائه سیاستها و راهکارها، اقدام به ترویج و تقویت زیست­بوم نظام نوآوری صنایع فرهنگی کشور مبتنی بر تفکر سیستمی و همکاری شبکه­ای و شبکه­سازی ذینفعان نموده است که اهم اخبار و اقداماتی که به این واسطه در کشور رخ داده و همچنین، رصد عملکرد دستگاههای مختلف، بصورت هفتگی و به شکل هفته­نامه حاضر، اطلاع رسانی می­گردد.
 http://noavari.farhangoelm.ir
 
 
 
تطبیق پیش نویس سند ستاد فناوری نرم و هویت­ساز با سند نظام نوآوری صنایع فرهنگی
تطبیق و یکپارچگی سند ستاد فناوری نرم و هویت­ساز با سند نظام نوآوری صنایع فرهنگی، که پیش از این در صحن شورایعالی انقلاب فرهنگی و صحن شورای معین به تصویب رسیده بود؛ طی جلسات مشترک متعددی که  با حضور نمایندگان ستاد نقشه مهندسی فرهنگی، ستاد نقشه جامع علمی و ستاد فناوری نرم و هویت­ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برگزار گردیده و در حال برگزاری است، با محوریت کارگروه نظام نوآوری فرهنگی دنبال می­شود.  
 
طرح شبکه منسجم تولید محتوای بومی
به­منظور افزایش دانش تخصصی متقاضیان و ناشران نوپای حوزه دیجیتال، حمایت از رشد فرهنگی و روحیه کارآفرینی و انتقال تجربیات این حوزه، فراخوان عمومی تولید محتوای بومی توسط مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال داده می شود.
 به گزارش روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه­های دیجیتال، یکی از ابعاد پیشرفت و توسعه فرهنگی جامعه، تولید محتوای بومی است. دربند 8 مهندسی فرهنگی کشور آمده است: «سیاستگذاری و برنامه ریزی به منظور فراهم سازی زمینه کارآفرینی، اشتغال پویا و رونق اقتصادی بخش فرهنگی کشور از وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از  ماموریت های راهبردی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال است.
برای یک جهش بلند در زمینه تولید محتوای بومی و به دنبال آن رونق اقتصادی بخش فرهنگی، نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و ایجاد رشد حداقل پنج برابری تولید محتوا هستیم. به همین دلیل مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از تمامی شرکت های نوپا دعوت می کند تا در این طرح بزرگ شرکت کنند.
در گام نخست این فراخوان عمومی، از دارندگان نرم افزارهای محتوا ساز دعوت می شود تا با حمایت و مشارکت این مرکز، محتواساز خود را برای دیگر ناشران آموزش دهند.
 
مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی از برگزاری اولین رویداد از نوع استارت‌آپ ویکند علوم انسانی این دانشگاه خبر داد.
مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول راه‌اندازی مرکز علوم انسانی این دانشگاه، اظهار کرد: اولین رویداد از نوع استارت‌آپ ویکند علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان کارکرد 1، بهمن‌ماه در پردیس 1 دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزار می‌شود. وی افزود: پنج پیش‌کارکرد نیز داشتیم که در پنج دانشکده برگزار شد، پیش‌کارکردها سبب شد که خیلی از سؤالات ابتدایی دانشجویان برطرف شود.
وی اظهار کرد: طبیعی است چون اولین قدم‌‌ها در این زمینه است و مخصوصاً در حوزه علوم انسانی است، انتظار نداریم به چند طرح تجاری‌سازی شده خیلی خوب و درجه‌ یک برسیم و سرمایه‌گذارها بتوانند دانشجویان را جذب کنند، بلکه هدف ما بیشتر آموزش است و می‌خواهیم دانشجویان ما در رشته‌های علوم انسانی فرآیند ایده‌سازی، تبدیل ایده به محصول یا خدمت را یاد بگیرند، البته کار بسیاری دارند و باید تیم‌سازی یاد بگیرند و مشاوره‌های مدیریتی، IT و حقوقی دریافت کنند و به سمت تجاری‌سازی علوم انسانی بروند. بیشتر هدفمان آموزشی است اما سعی کرده‌ایم که قالب استارت‌آپ‌ها را هم رعایت کنیم و می‌خواهیم اکوسیستم کارآفرینی و تبدیل ایده به محصول را در دانشگاه علوم انسانی راه‌اندازی کنیم.
 
ایرانی‌ها ۱۴۰میلیون‌دلار بازی‌رایانه‌ای خریدند
پایگاه اینترنتی ونچور بیت خبر داد، بر اساس جدیدترین آمارهای موسسه تحقیقاتی نیوزو، ارزش بازار بازی های رایانه­ای و کنسول های بازی در ایران در سال 2015 حدود 140 میلیون دلار برآورد شده و پیش بینی شده که این رقم در سال 2016 به رقم 167 میلیون دلار برسد.
اما برآورد و اندازه گیری بخش عمده ای از این بازار به دلیل فعالیت های غیرمجاز و دهه ها تحریم و همچنین عدم وجود شبکه های رسمی توزیع دشوار است. موسسه گیم گایز، در ماه جاری میلادی مطالعه ای را در بازار بازی های یارانه ای ایران انجام داده است. در فاصله روزهای 25 تا 28 ژانویه، 743 پاسخ دهنده در این تحقیق شرکت کردند.
محبوب­ترین کنسول بازی در ایران ایکس باکس 360 با 42 درصد طرفدار است و پی اس 4 با 31 درصد طرفدار در رده دوم قرار دارد. همچنین میزان محبوبیت کنسول بازی ایکس باکس وان 14 درصد است. ایرانی ها برای خرید هر بازی یکی دو دلار می پردازند، در حالی که قیمت قانونی این بازی ها 15 تا 20 برابر بیشتر است.
بر اساس این گزارش بنیاد ملی بازی های رایانه­ای ایران و موسسه اعتبار سنجی آن، اسرا در حال حمایت و کسب سود از این تجارت هستند. در واقع مُهر بنیاد در پایین بسته بندی های این کپی های غیرمجاز دیده می شود.
فرآیند کار به این صورت است که ابتدا شرکت ها یک نسخه اوریجینال از بازی را خریداری می کنند و یک کپی قابل ویرایش از آن می سازند. محتوای بازی، پوسترها و متون موجود در داخل بازی به نحوی تغییر داده می شود تا با معیارهای اخلاقی جمهوری اسلامی همخوانی داشته باشد. سپس اسرا نرم افزار اصلاح شده را تکثیر می کند و با زدن مهر خود بر روی آن بیان می دارد که فروش نسخه مذکور قانونی است. اسرا و بنیاد سود کمی از فروش هر یک از این نسخه ها در فروشگاه ها عاید خود می کنند.
اما نسل هشتم از کنسول های بازی غیر قابل دست کاری است، به نحوی که مشتریان چاره ای ندارند جز اینکه هزینه های بالایی را برای خرید این بازی ها بپردازند.
 
ركورد 2 ميلياردي فروش جشنواره موسيقي فجر
مجموع رقم فروش بليت اجراهاي جشنواره موسیقی فجر براي نخستين‌بار در تاريخ اين رويداد از مرز دو ميليارد تومان گذشت.
مجموع بليت‌هاي ‌فروخته‌شده جشنواره موسيقي فجر به رقم 2 ميليارد و 27 ميليون تومان رسيد. بليت فروشي سي و يكمين جشنواره موسيقي فجر از روز 5 بهمن ماه و براي نخستين بار در طول برگزاري جشنواره موسيقي، از طريق سه سامانه بليت فروشي آغاز شد.
 
كد خبر:34203
منبع خبر:دبیرخانه کارگروه نظام نوآوری فرهنگی
تاريخ خبر:1394/12/01